Uddannelse for Bæredygtig Udvikling |
"Verdenssamfundet konfronteres i dag med en række sociale
og økologiske problemer. Disse problemer blev i høj grad
skabt ved, at samfundene blev bygget uden hensyntagen til miljømæssig
levedygtighed. Problemerne udgør et afgørende ultimatum
for menneskeheden: At lære hvordan vi udvikler samfundet samtidig
med, at miljøet opretholdes. Dette har vi mulighed for at lære
gennem Uddannelse for Bæredygtig Udvikling." Fremtidige generationers behov er i fare En udvikling, der opfylder de nuværende behov uden at bringe fremtidige generationers muligheder for at opfylde deres behov i fare, er det FN kalder bæredygtig udvikling. Vi er en del af problemet - og en del af løsningen
Vores livsstil er en del af miljøproblemet.
En ændring af vores livsstil er en del af løsningen. Spørgsmålet
er hvordan vi griber denne livsstilsændring og forbinder det med
livskvalitet; det gode liv. Og skaber muligheder for, at det enkelte
menneske kan bidrage til forandringerne ud fra sine ønsker, bekymringer
og ressourcer. Skiftet i vores livsstil er ikke kun en opgave for folkeskolen. Uddannelse for Bæredygtig Udvikling er en læreproces der omfatter hele vores samfund. Hertil vil Utopiske Horisonter bidrage med læreprocesser der sigter mod bæredygtig forvandling gennem demokratisk fornyelse. I januar 2005 vedtog 800 elever, tænkere og udøver Ahmedabad Deklarationen om Education for a Sustainable Future. Deklarationen ser uddannelse for bæredygtig udvikling som en samfundsmæssig læreproces, som omfatter alle samfundenes lag. Fra bestyrelseslokale til samlebånd, fra landsby til ministerkontor.
Demokrati som Samtale Demokrati som samtale er et mål i sig selv, da det er forbundet med livskvalitet, at befinde sig i en udviklingsproces der er præget af den gensidige respekt og forståelse. Med sin sans for helheden kan demokrati som samtale også være et middel til at skabe en bæredygtig forvandling af livsstil og forbrugsmønstre. Utopiske Horisonters mission er at fremme bæredygtig forvandling
gennem demokratisk fornyelse. I samarbejde med rekvirenten skabes rammerne
for demokratiske udviklingsprocesser hvor alle deltagerne involveres.
I praksis kan det handle om mødekultur, samarbejde og konflikthåndtering.
Perspektivet er fremtidspædagogik, socialøkologi
og bæredygtige eksperimentalzoner.
Med ønsket om en bæredygtig fremtid |